torsdag, februari 12, 2009

Steg för steg, exempel när jag ritar med datorn...

Tänkte visa lite steg för steg när jag ritar på datorn. Bilden är inte klar än men jag visar de tre första stegen. Som jag skrivit förrut när personer undrat om jag gör bilder i datorn så börjar de ju alltid (för mig) med en handritad skiss.

Skiss 1 har oftast ganska mycket streck, och kan innehålla massor med saker som jag senare hoppar över.

Skiss 2 har jag i det här fallet kalkerat (mot fönstret), men ljusbord är förstås mindre jobbigt. Den här bilden skannar jag sedan in och lägger i illustrator, där jag återigen ritar av... Det blir som att jag kalkerar skissen två gånger. Den andra gången i datorn vilket kan ta lite tid och inte är särskilt roligt. Men här har jag ju en chans till att ändra i motivet.

Här har jag börjat färglägga och göra glans i ögonen mm. Men fortfarande saknas skuggor och lite andra detaljer. Nu är det bara datorn som gäller fram tills dess att bilden är klar. Om den nu blir klar. Många bilder är inte nog intressanta så dom samlas på hög påbörjade och blir aldrig färdiga. Oftast för att motivet är tråkigt, layouten dålig eller annat. Jag är oftast för snabb med att sätta igång och planerar inte bilden vilket gör att de sällan blir bra.

Inga kommentarer: